سپری و نبشی: تفاوت‌ها و کاربردها
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

سپری و نبشی

 

 

سپری آهنی یا پروفیل T

سپری و نبشی دو نوع از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی هستند که هر دو برای اتصالات و ساخت مقاطع درب و پنجره به کار می‌روند. با وجود شباهت‌هایی که در کاربرد دارند، تفاوت‌هایی نیز در جزئیات و ویژگی‌های آن‌ها وجود دارد. در این متن به بررسی این دو مقطع، تفاوت‌ها و کاربردهایشان می‌پردازیم.
سپری از بال و جان باریک و بلند تشکیل شده است که به دلیل ظاهر T شکل به آن پروفیل T نیز می‌گویند. این پروفیل‌ها به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند. در روش فابریک، از شمش آهن یا بلوم با حرارت در کوره و عبور از قفسه‌های نورد میانی، سپری تولید می‌شود. در روش پرسی، تیرآهن را از وسط به صورت طولی برش می‌دهند و سپری مورد نظر را تولید می‌کنند.

کاربردهای سپری

سپری، با آن مقطع T شکل، کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد. از اتصال پل‌ها به ستون‌ها گرفته تا ساخت اسکلت گلخانه‌ها و درب و پنجره، ردپای سپری را می‌توان دید. در ساخت ستون و خرپا، سقف‌های شیشه‌ای و سازه‌های فلزی نیز از این مقطع پرکاربرد استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب و نماکاری خشک یا خشکه‌چینی، از دیگر کاربردهای سپری هستند که نشان از تنوع و کارایی این محصول دارد.

سپری

ابعاد سپری

ابعاد سپری ها شامل ضخامت، طول و عرض لبه های آن است. اندازه لبه سپری ها که بر حسب میلیمتر می باشد، یکی از معیارهای نام گذاری این پروفیل ها است. به عنوان مثال، سپری نمره 10 دارای لبه ای به ضخامت 100 میلیمتر است. ضخامت سپری ها معمولاً بین 0.9 تا 2.5 میلیمتر بوده و طول استاندارد آن ها 6 تا 12 متر است. البته، سپری ها در طول های دیگر نیز بر حسب تقاضا تولید می شوند.
از نظر شکل ظاهری، سپری ها به دو نوع لبه گرد و لبه تیز تقسیم می شوند. سپری های لبه گرد در اندازه های 30 تا 140 میلیمتر و سپری های لبه تیز در اندازه های 20 تا 40 میلیمتر تولید می شوند.
وزن و ابعاد سپری ها بر حسب کارخانه تولید کننده آن ها متفاوت می باشد. کارخانه های مختلفی مانند شکفته، جهان پروفیل پارس، صدرا پروفیل و… در زمینه تولید سپری ها فعالیت دارند. تفاوت در وزن و ابعاد سپری ها، قیمت آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
در نهایت، انتخاب نوع سپری مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع کاربری، ضخامت، طول و عرض لبه و همچنین کارخانه تولید کننده آن بستگی دارد.

نبشی یا پروفیل L

نبشی مقطعی L شکل است که به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. نبشی‌های ساختمانی در سایزهای مختلف برای مصارف گوناگون مانند اتصال تیرآهن‌ها به بیم‌های باربر، ستون‌ها به صفحات در فوندانسیون، و پل‌ها به ستون‌ها و ساخت ستون و خرپا به کار می‌روند.

نبشی

ابعاد نبشی

اندازه بال‌ها و ضخامت، دو فاکتور بسیار مهم در تعیین ابعاد و مشخصات نبشی هستند. سایز نبشی‌ها از 2 تا 20 در بازار موجود است. این محصولات یا در کارخانه‌های داخلی مانند ذوب آهن اصفهان، شکفته، نستا، سپاهان اصفهان و فایکو تولید می‌شوند و یا از کشورهای چین، روسیه و اوکراین وارد می‌شوند. تولید نبشی بر اساس استانداردهای مختلفی از جمله DIN EN 10056-1، ASME S1-36 و ASTM A 36 انجام می‌شود.

انواع نبشی

 

تفاوت‌های نبشی و سپری

خمش‌پذیری: سپری نسبت به نبشی خمش‌پذیری کمتری دارد.
اتصالات: به دلیل خمش‌پذیری کم، سپری در اتصالات مشکلاتی دارد.
شکل ظاهری: سپری T شکل و نبشی به دو شکل V و L است.
ابعاد: سپری ابعاد مشخصی دارد ولی نبشی می‌تواند بال‌های مساوی یا نامساوی داشته باشد.
کاربرد: سپری برای اتصال دو وجه و نبشی برای ایجاد پایه قوی‌تر به کار می‌رود.
اتصالات قوی: در اتصالات قوی‌تر از سپری استفاده می‌شود و یا با اتصال دو نبشی به یکدیگر، پایه قوی‌تر ایجاد می‌کنند.

سپری و نبشی دو مقطع فولادی پرکاربرد با شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. هر کدام در کاربردهای خاص خود مزایایی دارند. انتخاب نوع مقطع مناسب به نیاز و شرایط پروژه بستگی دارد.
برای اطلاع از قیمت نبشی و قیمت سپری، با کارشناسان آهنین افلاک تماس بگیرید.

کارشناس نبشی و ناودونی





:: برچسب‌ها: آهنین افلاک,فولاد تجارت افلاک,تیرآهن,میلگرد,نبشی و ناودانی,خرید آهن,فروش آهن,محسن کاکولوند,عارف کاکولوند,گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: